Altădată, toamna, în Târgu Cucului

13 noiembrie 2007
? Capitala Moldovei de odinioar? avea un profund caracter multina?ional ? Dezvoltarea sa economic? ?i mai ales comercial?, a?ezarea la drumurile ce legau estul cu vestul ?i nordul cu sudul Europei au atras meseria?i ?i comercian?i din toate p?r?ile continentului
? la Ia?i au tr?it negustori armeni, greci, ru?i, francezi, polonezi, germani, austrieci, elve?ieni ?i mul?i evrei ? n anii 1900, jum?tate din locuitorii Ia?ului erau evrei ? To?i ie?enii ?tiau cnd sunt s?rb?torile evreie?ti, pentru c? atunci toate pr?v?liile erau nchise
De?i sunt pomeni?i nc? de pe la 1700, un mare num?r de evrei au venit n Moldova, n anii 1800-1830, din sudul Poloniei, iar apoi din Rusia, unii fiind refugia?i economici, al?ii fiind adu?i de diferi?i boieri pentru a ntemeia ateliere ?i trgu?oare produc?toare de venituri pe mo?iile lor.
Astfel, Ia?ul, pe la sfr?itul secolului al XIX-lea, avea un mare num?r de locuitori mozaici, reprezentnd uneori jum?tate din popula?ie. Organiza?i n comunit??i puternice, aveau ?coli cu nv???tur? la toate nivelurile (ncepnd cu copii de 4 ani), baie public? ritual? (obligatorie, m?car s?pt?mnal), asisten?? medical? gratuit? pe lng? comunitate, cantine, aziluri. Dezvoltau activit??i productiv-economice, pr?v?lii, ateliere, fabrici, b?nci, urmau cuvntul Torei (Vechiul Testament), aplicat prin intermediul Talmudului (cu nv???turi necesare vie?ii, n toate domeniile) ?i formau o popula?ie prolific? ?i dinamic?.
Aceasta se observa din mi?carea popula?iei, reflectat? n rapoartele anuale ale Prim?riei Ia?i, cum este actul semnat de primarul Vasile Pogor, pentru anii 1889-1890, care spunea c? n ora? se n?scuser? 2.437 de copii vii, dintre care 1.034 cu p?rin?i cre?tini ?i 1.403 cu p?rin?i israeli?i. Mor?ii fiind n num?r de 2.249 de oameni, 1.376 erau cre?tini ?i 1073 israeli?i.
n anul 1890-1891, diferen?ele erau ?i mai mari. Din cei 2.340 de copii ai ora?ului, 853 erau cre?tini ?i 1.487 israeli?i, mor?ii fiind n num?r de 2.181, dintre care 1.342 cre?tini ?i 839 israeli?i, de?i num?rul c?sniciilor ncheiate era aproximativ acela?i: 289 cre?tine ?i 233 israelite.
Marele Dic?ionar Geografic al Romniei din anul 1901 consemna existen?a, la Ia?i, a 59.427 de suflete, dintre care 24.087 ortodoxe, 31.814 mozaice ?i restul de alte religii. Ca popula?ie, Ia?ul avea 24.780 de romni, 31.829 de israeli?i, 188 de poloni, 728 de ru?i, 1.533 de germani, 111 greci, 33 de lipoveni, 77 de francezi, 1 belgian, 8 olandezi, 50 de unguri, 6 americani, 10 turci, 1 spaniol, 9 bulgari.
Ultimele propor?ii aveau s? se men?in?, cu unele varia?ii, ?i n anii urm?tori, spre, disperarea unor politicieni ?i gazetari, care f?ceau prea pu?in pentru crearea locurilor de munc?, instruirea tuturor copiilor ?i asigurarea s?n?t??ii locuitorilor, mul?i ne?tiutori de carte.

S?rb?torile lor erau cunoscute de to?i ie?enii

Avnd alte s?rb?tori dect cre?tinii, datorit? num?rului mare de credincio?i mozaici, acestea erau cunoscute de to?i ie?enii, mai ales c? se reflectau n via?a economic? a ora?ului, atelierele ?i magazinele lor fiind nchise n asemenea zile. Iar toamna era perioada ctorva s?rb?tori de mare importan??.
Astfel, potrivit calendarului iudaic, la 1 Tishri, n septembrie, se s?rb?torea, ca ?i acum, Rosh Hashanah, Capul Anului, Ziua Crea?iei, Ziua facerii lumii ?i a omului de Dumnezeu. Fiind ziua nceperii calendarul evreiesc sau Anul Nou evreiesc, este s?rb?toare principal?, Rosh Hashanah reprezentnd momentul judec??ii fiec?rui individ, cnd Atotputernicul cerceteaz? faptele tuturor oamenilor, le cnt?re?te ?i le hot?r??te viitorul, trecndu-i n Cartea Vie?ii sau n Cartea Mor?ii.
n Ia?ul de odinioar?, cele zece zile ale s?rb?torii se considerau Zilele nfrico??toare ale cercet?rii con?tiin?ei, n care evreul d? socoteal? de cele s?vr?ite n via??. De aceea, credincio?ii evrei mergeau pio?i, la sinagogi sau case de rug?ciuni – vreo 100 n Ia?i – mbr?cau kittl, halatul alb al ultimului lor drum, pentru a-?i aminti c? sunt muritori, ascultau fragmente din Torah, scotoceau n adncul sufletului faptele s?vr?ite de-a lungul anului ?i se rugau Creatorului s?-i treac? n Cartea Vie?ii ?i pentru anul viitor. Apropierea judec??ii o vestea, cu sunete grave, ?ofarul – instrument str?vechi, f?cut dintr-un corn de berbec, ce anun?a str?mo?ilor marile evenimente, chema b?rba?ii Ierusalimului la lupt? pentru ap?rarea de du?mani ?i ndemna credincio?ii s?-?i cerceteze con?tiin?a. Cu gndurile la judecata Celui de Sus, dup? rug?ciunile de sear?, participan?ii se ntorceau acas?, spunndu-?i urarea str?mo?easc?: S? fii nscris pentru un an bun! – a?a cum cre?tinii, peste cteva luni, la s?rb?toarea lor de Anul Nou, din 31 decembrie, aveau s?-?i ureze La mul?i ani!.
Urmau mese dulci, cu miere de albine ?i felii de m?r, menite s? aminteasc? zilele str?mo?ilor hr?ni?i cu fructele de?ertului ?i s? s?deasc? n suflete ncrederea c? anul urm?tor va fi mai bun, mai darnic, mai dulce. S?rb?toarea era dominat? de nostalgia toamnei, ce a?terne n sufletul tuturor oamenilor un pic de romantism prin triste?ea frunzelor ce cad, fluturnd, din pomi ?i fo?nesc pe aleile parcurilor ?i gr?dinilor, ca ntr-un ultim taifas al lor.
Tradi?ia spunea c?, de Rosh Hashanah, sentin?a Creatorului era ?i scris?, urmnd pecetluirea, peste 10 zile, la Yom Kippur, ziua Isp??irii, a poc?in?ei, a iert?rii. Aceasta ncepea n seara precedent? ?i ?inea, cu post total, pn? n seara urm?toare, la aprinderea primelor trei stele – semnul nceperii zilei.
Preg?tirea acestei s?rb?tori cerea momente de reculegere, iertare, mp?care cu cei sup?ra?i, cu fapte bune ?i ajutorarea celor nevoia?i. Pentru a fi mai cutremur?toare ?i purificatoare, rug?ciunile acelor zile se s?vr?eau de la miezul nop?ii pn? n zori sau ntre orele 2 ?i 4 diminea?a, cerndu-se ndurare Creatorului pentru iertarea p?catelor (Slihot sau Slichot).
Fiindc? pe la 1890 nu to?i locuitorii din Trgu Cucului aveau ceasornic de?tept?tor, ceau?ii (ngrijitorii) sinagogilor, se trezeau cu un ceas mai nainte ?i, mbr?ca?i n hainele tradi?ionale – caftan, ncins cu bru lung de m?tase, cu iarmulki (un fes de catifea pus sub p?l?ria de castor ) -, mergeau pe la casele membrilor sinagogii lor ?i, b?tnd la ferestre , strigau n idi? – limba german? cu ebraic? -: ?teht auf Slichis! – Scula?i-v?, pentru rug?ciunea Slichot (sau Slihot)!.
Apoi, alergau mai departe, s? scoale cele cteva sute de credincio?i, care dormeau f?r? grij?, ?tiind c? vor fi trezi?i la vreme. Se sculau, se sp?lau ?i porneau la rug?ciune.
cei care locuiau mai departe ori cei ai sinagogilor f?r? ceau? aduceau coco?ul n cas? cnd l aveau sau cump?rau unul anume pentru de?teptarea de la miezul nop?ii, motiv pentru care, povesteau str?bunii, prin Trgu Cucului – centrul principal evreiesc pn? prin 1948 -, la vremea aceea se auzeau adev?rate tarafuri coco?e?ti. Cei s?raci ?i ncropeau o clepsidr?-ceas cu nisip din dou? sticle legate gur? la gur?, printr-un dop g?urit, folosind la nevoie ?i ap?. Al?ii f?ceau noapte alb?, dormind pe apucate sau stnd pe scaune, ca s-aud? goarna coco?easc? din mahala, cum procedau ?i vecinii lor cre?tini, n noaptea sfnt? a nvierii lui Iisus Hristos, ca s? fie prezen?i la slujba de la miezul nop?ii.
C?tre sfr?itul secolului, pe la 1880, dezvoltndu-se stra?nic tehnica cutiilor ?i a automatelor muzicale, c?p?tau mare utilizare pendulele cu cuc. La orele fixe, o pas?re metalic? ie?ea din cu?c?, strignd de cteva ori Cucu! Cucu!. Ceasul acesta f?cea pe mul?i str?ini s? justifice numele cartierului, c?ci dup? apari?ie, se l?f?ia n vitrine ?i cnta prin mai toate dughenele ?i multe case din Trgu Cucului.

Yom Kippur nviora gndul ntoarcerii n ?ara str?bunilor

Ziua Yom Kippur se petrecea, de asemenea, n rug?ciuni din zori ?i pn? noaptea, la aprinderea stelelor, cnd ?ofarul da semnalul termin?rii postului. Sinagoga era plin? de credincio?i, care se rugau ?i ?i m?rturiseau, n cor, gre?elile citite, rostind: U?amnu Bogadnu! – Am p?c?tuit! Am st?ruit n p?cat!. Unii ?i le spuneau ncet, al?ii le strigau n gura mare, lovindu-se ?i-n piept, dar to?i, la desp?r?ire, ?i urau, rostind duios, str?vechiul crez patriotic: La anul, la Ierusalim!. Yom Kippur nviora gndul ntoarcerii n ?ara str?bunilor.
n preajma s?rb?torii de teama c?ruia ?i pe?tele din ap? tremur? – considerau dn?ii -, prin unele case mai nst?rite ?i bigote, b?rbatul lua un coco?, iar femeia o g?in? ?i, nvrtindu-le de trei ori n jurul capului, ziceau: Aceasta este r?scump?rarea mea, aceasta este isp??irea mea! sau Mie via?a ?i ?ie toate p?catele!.
Pas?rea aceasta din cap ?i pn? n picioare trebuia dat? nevoia?ilor. Folclorul evreiesc, fiind plin de snoave, unele mustr?toare, povestea c?, uneori, cte o cucoan? de pe Copoul celor boga?i, mai zgrcit? ?i doritoare s? scape iute de p?catele trecute ?i cele viitoare, pornea spre Trgu Cucului, plin de s?r?cime, s? fac? fapta cea bun?. Ducea pas?rea ntr-o ta?c? ?i se uita pe la ferestrele subsolurilor. Cnd vedea vre-un b?trn cu ochii nce?o?a?i, privind prin sticla groas? a ochelarilor defilarea nc?l??rilor pe trotuare, i spunea cu duio?ie: Iaca, ?i-am adus o pas?re. S-o m?nnci!. Fiindc? pas?rea i se p?rea prea mare pentru un biet mo?neag, i ntindea doar capul ?i labele, socotind c? mpline?te porunca din cap pn? n picioare. Restul, neprev?zut n prescrip?ie, l lua napoi acas?, pentru o friptur? garnisit? cu salat? de varz? ro?ie, piper, foi de dafin ?i ni?te vini?or ro?u, numai bun de un p?cat.
?tia prea bine vorba boga?ilor nes?tui c? averea nu se face cu pomeni ?i nici filantropie sco?nd din buzunar. Ci, g?sind pe altcineva, care s? dea din partea ta, pentru a-?i cre?te fala. Al?ii sc?pau de p?cate mergnd pe malul Calcainei sau al Bahluiului scuturndu-?i buzunarele pentru a le arunca n ap?.

Prin anul 1839, doi sco?ieni vizitau Ia?ul

Prin toamna anului 1839, participau la aceste s?rb?tori doi clerici sco?ieni, Andreew A. Bonar ?i Robert Mc Kheyne (Cheyne), trimi?i n principate de un comitet din Edinburg pentru convertirea evreilor la credin?a anglican? – aducerea lor n staulul dreptei credin?e. La Gala?i g?seau vreo 500 de credincio?i mozaici, dup? spusele rabinului, ce purtau mbr?c?minte polonez?. La Bucure?ti, erau ntre 5.000-7.000, iar la Foc?ani vreo 60 de familii. Ora?ul avea o sinagog? plin? de credincio?i, zgomoto?i ?i zelo?i n devo?iunea lor… Chiar ?i copiii se leg?nau ncoace ?i ncolo cetind rug?ciunile cu glas tare.
La Brlad tr?iau vreo 130, originari din Rusia, Austria ?i Germania, f?r? s? sufere vreo persecu?e.
La Vaslui, sosind n ajunul s?rb?torii de Yom Kippur, aveau ocazia s? vad? ceremonia isp??irii p?catelor prin intermediul unui coco?, pentru b?rbat, ?i al unei g?ini, pentru femeie. n timp ce se repet? anumite rug?ciuni, ei nvrtesc pas?rea vie de trei ori n jurul capului, apoi pun mna peste ea ca pe o jertf? ?i dup? aceea o dau s? fie t?iat? de socket.
Urm?rindu-i activitatea, l-au v?zut pe acesta mergnd din cas? n cas?, de?teptnd pe evrei ?i dndu-le lumina de la fanarul s?u, ca s? aduc? afar? isp??irea: coco?ul ?i g?ina.
Ajungnd ?i la Ia?i, asistau la rug?ciunea de Yom Kippur (probabil la Marea Sinagog? din Trgu Cucu). Trei rabini mbr?ca?i n alb, absolvind pe to?i cei de fa?? de p?catele din anul trecut. N?du?eala curgea ?iroaie pe fe?ele credincio?ilor devota?i, a c?ror fervoare religioas? se auzea de departe. D?deau din mini, s?rutndu-le ?i frngndu-le, loveau n cartea de rug?ciune, se b?teau n piept ?i-?i leg?nau trupurile ncoace ?i ncolo ca ?i evreii din Tiberiada. Stau astfel n rug?ciuni toat? noaptea ?i a doua zi pn? seara, cnd apar stelele.
Li se spusese c? popula?ia mozaic? num?ra vreo 16.000 de suflete, fiind cea mai mare din Moldova, ?i pl?tea impozitele prin Comunitate. Sinagogile, n num?r de 200 – din care 30 mai mari -, erau pictate cu diferite scene. Ei vizitaser? vreo 12. Se vorbea jargon (idi?). Erau mul?i meseria?i, croitori, cizmari, tmplari, ceasornicari, n ora? existnd ?i ?coli frecventate numai de copiii s?raci. Cei boga?i aveau profesori particulari .
Misionarii socoteau c? Moldova era un loc potrivit pentru activitatea lor de convertire, spunnd Cmpurile sunt gata pentru seceri? (Hasmonaea, iunie 1935). Plecau ns? deziluziona?i, c?ci nu reu?eau s? strng? nici un snop din a?teptata recolt?. Evreii care ?i schimbau credin?a o mbr??i?au pe a localniciilor, ortodox?, f?cndu-se c?s?torii mixte ?i botezuri.

Pe la nceputul lunii octombrie, Ia?ul era plin de colibe
Cum pentru a se p?stra unitatea ?i tradi?ia vie a str?mo?ilor, majoritatea s?rb?torilor iudaice reprezint? retr?irea unor evenimente semnificative din istoria poporului evreu, ori unde s-ar afla, astfel este ?i Ziua Corturilor – Sucot (Succot), pr?znuit? dup? Yom Kippur, pe la sfr?itul lui septembrie sau nceputul lunii octombrie. Aminte?te de via?a grea dus? de israeli?i n colibe ?i corturi vreme de vreo 40 de ani, dup? ie?irea din Egipt, r?t?cind prin pustiu, pn? ce, din fo?tii sclavi umili ?i supu?i, a crescut o genera?ie de urma?i c?li?i n priva?iunile de?ertului nainte de a ajunge n ?ara F?g?duin?ei – Canaan, a?a cum spunea Moise: n frunzare i-am a?ezat pe fiii lui Israel, cnd i-am scos din Egipt.
De aici ?i numele Sucot, tradus frunzare. Cuvintele sale deveneau lege: ?apte zile s? locui?i n corturi, pentru ca urma?ii no?tri s? ?tie c? i-am f?cut pe fiii lui Israel s? locuiasc? n corturi, dup? ce i-am scos din ?ara Egiptului.
Cam pe vremea aceasta, Ia?ii era plini de colibe. Acei care aveau loc, ntmpinau s?rb?toarea n?l?nd cte un cort nc?p?tor, unde timp de 7 zile, aveau s? ia masa, s? se odihneasc?, s? se roage, pentru a-?i aminti via?a str?bunilor, b?rba?ii s? studieze Torah, iar femeile cartea Tzena Ureena, cu nv???turi scrise anume pentru n?elegerea lor. Prin ogr?zile mai mari se n?l?a, cu dichis ?i f?r? grab?, o suca – o colib? din scnduri ?i lea?uri -, mpodobit? cu covoare, flori ?i fructe, dar acoperit? numai cu frunzare, trestie sau crengi rare de salcie.
S?rb?toarea avea ?i semnifica?ie de zi agricol?, reprezentnd bucuria strngerii recoltei, a fructelor ?i a strugurilor, cum era pr?znuit? n Iudeea antic?. Oamenii purtau ramuri de palmier, mirt, salcie ?i chitr? cu fructe.
Suca se acoperea cu frunzare, ca s? se vad? nem?rginirea cerului protector al str?mo?ilor din pustiu ?i al agricultorilor de pe ?arine ?i, potrivit credin?ei, sosirea lui Mesia.
Acei care n-aveau curte, njghebau un cort mic, fie ?i pe balcon , iar sinagogile ?i ?colile, cte unul mare pentru to?i credincio?ii ?i ?colarii, cortul semnificnd nc? o dat? egalitate n fa?a lui Dumnezeu, ca ?i pinea s?r?ciei – azima, mncat? de Pa?ti – ?i giulgiul nmormnt?rii, acela?i pentru to?i, indiferent de bog??ie (f?r? sicrie luxoase).
Copiii mai pozna?i ?i ndr?zne?i ?i lipsi?i de ogr?zi din cel?lalt veac, n seara de ajun, umpleau trotuarele ?i chiar uli?ele din Trgu Cucului cu puzderie de colibe ?i corturi, printre care, a doua zi, trgove?ii treceau cotind, unii rznd, al?ii boscorodind pe seama obiceiurilor evreie?ti ?i amenin?nd cu poli?ia, c?ci se mpiedica circula?ia.
Pn? la urm?, ns?, zmbeau cu to?ii, c?ci la intrarea unora mai bogate, erau ntmpina?i de micii locatari, b?ie?i ?i feti?e , cu o tabla sau fructier? nvrfonat? de nuci, poam?, mere, portocale ?i cu pofteala s? guste c?ci ast?zi e Ziua Corturilor, n care au tr?it ?i str?mo?ii lui Iisus Hristos.
Chiar ?i cei mai bigo?i nu mai aveau ce zice dect Bogdaproste! ?i intrau ?i ei n cort, s?rutnd emo?iona?i pe micii apostoli ai tradi?iilor str?mo?e?ti marca?i de asperit??ile vie?ii n Galuth (diaspor?).
S?rb?toarea bucura pe to?i credincio?ii mozaici ?i chiar pe unii cre?tini, deveni?i negustori de frunz?ri ori de trestie, c?rat? din stuh?riile Ciricului ?i Bahluiului. Urm?rind calendarul mozaic, n preajma s?rb?torii se prindeau la aceast? afacere ?i ??ranii, aducnd care nc?rcate cu trestie sau frunz?ri la Podul de Fier, Podul Buc?inescu sau la Podu Ro? ?i pretutindeni unde se n?l?au case de s?rb?tori cu acoperi?ul de stuh, chiar ?i lng? un palat pompos din Copou – treab? nu prea priceput? de s?teni, c?ci la ?ar?, acestea erau locuin?ele celor nevoia?i. De ziua mo?ilor de var?, tot ei aduceau care cu ramuri de tei pentru mpodobirea caselor cre?tine?ti de ntmpinarea Duminicii Mari a Pogorrii Duhului Sfnt asupra apostolilor.

? Dup? 1946, Trgu Cucului s-a pustiit
Dup? anul 1946, ncepnd emigra?ia masiv? a evreilor spre Israel, num?rul lor s-a mpu?inat, ast?zi mai locuind la Ia?i doar cteva sute, majoritatea vrstnici. Se adun? n sala Cantinei Comunit??ii, c?ci Sinagoga Mare din Trgu Cucului este n repara?ii, ca ?i Sinagoga Merarilor, de al?turi. Acolo au s?rb?torit joi, 13 septembrie, Rosh Hashana, Anul Nou 5768 de la Facerea lumii, smb?t?, 22 septembrie – Yom Kippur, iar joi, 27 septembrie, Sucot, f?cndu-?i o colib? din strujeni n spatele cantinei (foto), n care p??esc cu pio?enie, dup? tradi?ie, p?rin?ii ?i bunicii r?ma?i f?r? copii ?i nepo?i – pleca?i peste m?ri ?i oceane.

Ioan Mitican, autor al numeroase c?r?i despre Ia?ii vechi



Leave a Reply

(insereaza codul din stanga)
Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X